YINJOOGA

Yinjooga on rauhalliseen tahtiin etenevä, syvästi rentouttava harjoitus, jossa pysytään asanoissa noin 3-8 minuuttia. Viipyilevät, rennolla keholla tehtävät asanat auttavat lihaskalvoja toimimaan paremmin; heräilemään, uudistumaan ja vilkastuttamaan koko kehon aineenvaihduntaa. Kalvot ulottuvat kaikkialle kehossamme, ja kun kalvot ovat avoimia, liikkuvia ja elastisia, lihakset saavat käyttöönsä voimansa ja liikkuvuutensa, sisäelimillä on tilaa toimia ja nivelet liikkuvat soljuvasti.

Tämä hidastempoinen ja meditatiivinen harjoitus on tarpeellinen vastapaino kiireiselle arjellemme. Yintunnilla hermostomme asettuu levon tilaan ja harjoituksella on stressiä alentava vaikutus. Yinjooga voi parantaa ruuansulatusta, immuniteettia, unenlaatua sekä tasata hormoneja ja verenpainetta.

Yinjooga opettaa olemista ja saa ymmärtämään, miksi se on arvokasta. Verkkaisen tahdin ansiosta on usein helpompi kuulla kehon viestejä kuin nopeampitempoisella tunnilla, kun on aikaa ja tilaa kuulla. Miten helpottavaa on kerrankin saada tehdä vähän vähemmän! Yinissä opimme etsimään tietoisen hidastamisen kautta kehon lisäksi myös mieleen tilaa ja päästämään irti rajoittavista asenteista, kehon jännityksistä, ajatuksista ja tunteista, joita emme enää tarvitse.

Yinjoogan juuret ovat kiinalaisessa lääketieteessä, joogaperinteessä, taolaisuudessa ja modernissa tieteessä. Kaikki asanat vaikuttavat myös kehomme energiakanaviin, meridiaaneihin, hoitaen ja tasapainottaen elämänenergian (qi) virtausta. Yinjooga elävöittää, uudistaa, rauhoittaa ja hoitaa.