Kirsi Saivosalmi


Opetan vahvistavaa ja rauhoittavaa slow yogaa, jota opiskelin Janne Kontalan RYT200-joogaopettajakoulutuksessa kahden vuoden ajan. Jooga on minulle fyysisen harjoittelun ohella sisäinen, meditatiivinen matka kohti syvempää itsetuntemusta. Oppilaitanikin haluan ohjata kehon vahvistamisen ja maadoittumisen kautta kohti sisäistä tasapainoa – unohtamatta terveellisiä asentojen linjauksia.

Joogakerttulimme myötä yksi ympyrä on sulkeutunut: aloitin oman joogatieni viereisestä korttelista, iyengarjoogaopettaja Jenny Laurosen ohjauksesta vuonna 2011.

Opettajana ohjenuorani on luoda salliva ja huumorin pilkahduksia sisältävä harjoitteluilmapiiri, jossa kuitenkin saa tulla myös lämmin. Haluan auttaa oppilaita kuuntelemaan itseään ja huomaamaan, milloin on aika vähän hellittää. Samaa tasapainottelua tarvitaan joogamaton ulkopuolellakin!

Tavoitteenani on tulla sekä opettajana että ihmisenä vähän viisaammaksi - prosessi, joka saa ymmärtämään, miten paljon on vielä ymmärrettävää. Joogaharjoitus kuuluu päivittäiseen elämääni sekä antaa tukea muuhun työhöni ja luovuuden ylläpitämiseen.

Mielen tutkimusretkiä ja inspiraatiota tarjoan myös luovan kirjoittamisen kursseillani, joita järjestän eri paikoissa. Toiselta ammatiltani olen freelancertoimittaja ja kirjoittaja, koulutukseltani aineenopettaja ja englantilaisen filologian maisteri. Myös NLP-koulutus (Neuro-Linguistic Programming) on antanut eväitä opettamiseen ja vuorovaikutukseen. Työelämäkokemusta on karttunut niin luovana ammattilaisena kuin isojen yritysten leivistä, erilaisten ihmisten parista. 

Tervetuloa löytöretkeilemään kanssani joogan, kirjoittamisen ja luovuuden maailmaan!

 

Jonna Nykänen

Olen löytänyt joogan pariin astangajoogan kautta 2000-luvun alkupuolella. Kehoni haasteet (vahva epätasapaino, skolioosi, jalkojen pituusero) ja polvitapaturma ovat antaneet oman haasteensa joogaharjoitteluuni. Polvileikkauksen myötä löysin täysin uuden tavan harjoitella ja suorituskeskeinen harjoittelu muokkautui aidommaksi kehon kuunteluksi. Pikkuhiljaa luovuin astangajoogan järjestelmästä ja löysin luovemman tavan harjoitteluun. Yinjooga muodostui erityisen läheiseksi harjoittelun tavaksi kuntouttaessani polveani ja siitä tulikin minulle hyvin tärkeä harjoitus.

Lähdin joogaohjaajakoulutukseen 2015 keväällä (RYT200, Modified Astanga Vinyasa Yoga) ja joulukuussa 2016 kävin toisen joogaohjaajakoulutukseni, tällä kertaa yinjoogan parissa (100h, With Yin Yoga). Elokuussa 2017 kävin myös äänimaljarentoutuskoulutuksen. Keväällä 2018 osallistun hengitysterapiakoulutukseen.

Koen itselleni luontaiseksi tutkia ihmistä ja ihmisen toimintaa maailmassa. Jooga on antanut minulle tavan etsiytyä itsen äärelle ja löytää tilaa ja aikaa. Saan joogaharjoituksesta voimaa, rauhaa ja kärsivällisyyttä ja opin jatkuvasti olemaan lempeämpi itseäni kohtaan. Armollisuus ja hyväksyntä ovat ne asiat, jotka kaikista mieluiten haluaisin oppilailleni siirtää.

Tuntejani on kuvailtu rauhallisiksi, meditatiivisiksi, oivalluksia herättäviksi, ja minua ohjaajana luonnolliseksi, selkeäksi ja varmaotteiseksi. Olet mitä lämpimimmin tervetullut matolle sellaisena kuin olet, oli sitten takanasi nolla tai tuhat aurinkotervehdystä.

(Kuva: Antti Vierola)

Laura Yli-Arvela

Oma joogapolkuni alkoi astangajoogan parissa vuonna 2010. Lasten syntymän myötä myös oma keho muuttui ja lisäsin omaan harjoitukseeni enemmän perinteistä Hatha-joogaa sekä Yin-joogaa. Olen opiskellut Seasonal Yogaa eli vuodenaikajoogaa Espoossa Suvi Hakalan, Sue Wooddin ja Julie Hansonin opissa, ja valmistun Seasonal Yoga- opettajaksi elokuussa 2017 (RYT 200).

Seasonal Yogassa ihminen nähdään osana luontoa ja näin ollen huomioidaan vuodenaikojen mukana tapahtuvat muutokset ja niiden vaikutukset myös ihmiseen. Seasonal Yogassa harjoituksen tarkoitus on säilyttää ihmisen tasapainotila ympäristön energiavaihteluihin nähden ja luoda pohja sekä henkiselle että fyysiselle kasvulle. Seasonal Yoga -harjoituksen tavoitteena on edistää fyysisen terveyden lisäksi psyykkistä, emotionaalista ja henkistä terveyttä.

Seasonal Yogassa vuodenajat ovat kevät, kesä, myöhäiskesä, syksy ja talvi. Joogaharjoitus peilataan kuhunkin vuodenaikaan ja jokainen vuodenaika edustaa erilaista elementtiä, energiaa, tunnetta, aistia ja jokaiseen vuodenaikaan liittyy tietty sisäelinpari energialinjoineen. Joogaharjoituksen lisäksi Seasonal Yogassa hyödynnetään perinteistä kiinalaista terveystietoa ja filosofiaa, sekä tehdään muun muassa Qi Gong liikkeitä täydentämään joogaharjoitusta.

Ohjaan Joogakerttulissa Seasonal Vinyasa flowta, Seasonal Yin&Yang- tuntia sekä Seasonal Body Clock- tuntia. Lisäksi pidän Joogakerttulissa Seasonal Yogan työpajoja, joissa tutustutaan ja orientoidutaan alkavaan vuodenaikaan sekä sen vaikutukseen joogaharjoituksessa. Seasonal Yoga -tunnit sopivat kaikille. Voit olla joogan parissa ensikertalainen tai jo pidempään joogannut konkari.

Joogan ohjaamisen lisäksi teen tällä hetkellä asiantuntija- ja tutkimustyötä aikuisopiskelijoiden itsensä johtamisen, ajankäytön hallintaan sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyvien teemojen parissa. Lämpimästi tervetuloa tunneilleni juuri sellaisena kuin olet!

 

Lotta Lähteenmäki

Lotta_Lähteenmäki.JPG

Olen turkulainen tanssija, tanssinopettaja, sekä joogaohjaaja. Joogaan tutustuin ensimmäisiä kertoja tanssinopettajaksi opiskellessani noin 10 vuotta sitten. Joogaa olen harjoittanut ja opiskellut siitä lähtien enemmän tai vähemmän sekä Suomessa että ulkomailla.

Joogaohjaajaksi (RYT 200h) valmistuin alkuvuodesta 2013 ja sen jälkeen olen ohjannut joogaa monipuolisesti rauhallisemmista yin tunneista aina voimakkaimpiin vinyasaflow-tyylisiin tunteihin. Ohjaajavuosieni aikana olen opiskellut mm. yin yogaa, embodied flow yogaa sekä äitiysjoogaa. Lisäksi olen lisensoitu Unnata Aerial Yoga (ilmajooga) ohjaaja. Monet saattavat tunnistaa minut Kupittaanpuiston ilmaisista Puistojoogatunneista, joita olen pitänyt kesäisin vuodesta 2015 alkaen.

Aluksi jooga toimi minulle kehonhuoltona tanssin ohella, mutta melko pian huomasin että jooga olikin paljon enemmän. Jooga on opettanut minua rauhoittumaan ja keskittymään, sekä olemaan armollisempi omaa kehoa kohtaan. Jooga on opettanut minua myös hengittämään. Joogaharjoituksessa minua kiehtoo kehollistaminen; mistä liike lähtee ja miltä se tuntuu? Pidän liikkuvasta flowmaisesta harjoituksesta, jota siivittää musiikki.

Tunneillani painotan oman kehon kuuntelua, mutta kannustan välillä astumaan oman mukavuusalueensa ulkopuolelle ja haastamaan omaa kehoaan. Rajojansa kokeilemalla saattaa oppia uutta ja löytää uusia ulottuvuuksia itsestään. Haluan luoda tunneilleni ilmapiirin jonne on mukava saapua arjen keskellä.

Joogakerttulissa pidän raskausjoogaa, sekä lempeää flow joogaa. Lempeä flow on matalankynnyksen maksa mitä haluat- tunti ja sinne voi saapua kuka vain! Mielestäni jooga kuuluu kaikille ja joogan aloittamiselle ei pitäisi olla kynnystä.

Hanna Dufva


Jooga tarkoittaa minulle tutkimusalustaa ja paikkaa olla vapaasti omanlaisenaan ilman suorituspaineita. Oma joogamatkani alkoi, kun teininä osuin kirjastolla pidettyyn meditaatioon. Astelin kotiin hyvästä olosta hämmästyneenä. Hengityksen, mielen, kehon ja tunteiden yhteistyö on ihmeellistä. Jooga tarjoaa monia lempeitä paluumatkoja omaan itseen ja laajempaan kokemukseen itsestä ja toisista. Kehoon ja mieleen voi löytyä tilaa ja uusia reittejä.

Joogakerttuli mahdollistaa yhteisöä, jossa voi tutkia elämää yhdessä. Toiveeni ohjaajana on, että jokainen tuntisi olonsa täällä hyväksytyksi ja tervetulleeksi. Tunneillani, hoidoissani ja työpajoissani noudatan turvallisen tilan periaatteita. En tee oletuksia sinusta ihmisenä ja olet tervetullut sellaisena kuin olet - ja seuraavalla kerralla sellaisena kuin silloin olet. :) 

Koulutustaustani: Sertifioitu joogaohjaaja (ryt 200): vinyasa flow, yin jooga (Claire Gates-Sjöblom), traumasensitiivisen joogan perusteet (Yoga Clinic London), kokonaisvaltainen lapsijooga, klassinen hieronta, esittävätaide & ryhmänohjauksen koulutukset (nukketetteri/teatteri-ilmaisunohjaaja amk). Jatkan opintojani traumaterapeuttisen joogan kansainvälisessä sertifikaattikoulutuksessa.

 Olen harjoittanut joogaa 1990-luvun alusta ja työskennellyt taide- ja hyvinvointiohjaajana erilaisissa ympäristöissä.

Muita ohjaajiamme:

Larri Vermola - Zazen meditaatio

Mari Laaksonen - Rocket Yoga (matkoilla kevät 2018)

Elena Kokkala (travelling the globe until spring 2018)