Kirsi Saivosalmi


Opetan muun muassa dynaamista hathajoogaa sekä restoratiivista joogaa. Olen opiskellut Slow Yogan opettajaksi Janne Kontalan johdolla nojautuen klassisen hathajoogan perinteisiin. Jooga on minulle fyysisen harjoittelun ohella sisäinen, meditatiivinen matka kohti syvempää itsetuntemusta.

Joogaajia haluan ohjata kehon vahvistamisen ja mielen rauhoittumisen kautta kohti sisäistä tasapainoa. Tavoitteeni on luoda tunneilleni harjoitteluilmapiiri, joka on samaan aikaan salliva mutta selkeästi ohjeistettu sekä uusia oivalluksia tuova. Työnteon ja hellittämisen taitoa opitaan joogasalin ulkopuolistakin elämää varten.

Joogakerttulin myötä yksi ympyrä on sulkeutunut: aloitin oman joogatieni viereisestä korttelista, Iyengarjoogaopettaja Jenny Laurosen ohjauksesta vuonna 2011 ollessani 40-vuotias. Asanoiden tarkoista ja terveyttä korostavista linjauksista tunnettu, arvostetun intialaisen B.K.S. Iyengarin kehittämä jooga kuuluu edelleen osaksi omaa harjoitustani ja on myös yksi tärkeä vaikuttaja minulle opettajana.

Tavoitteenani on tulla sekä opettajana että ihmisenä vähän viisaammaksi - prosessi, joka saa ymmärtämään, miten paljon on vielä ymmärrettävää. Joogan kokonaisvaltainen harjoittaminen kuuluu päivittäiseen elämääni sekä antaa tukea muuhun työhöni ja luovuuden ylläpitämiseen.

Pedagogiset taitoni perustuvat myös opettajakoulutukseen, jonka kävin englantilaisen filologian opintojen myötä. Olen myös useamman vuoden ajan ohjannut luovaa kirjoittamista. Toiselta ammatiltani olen freelancertoimittaja ja kirjoittaja. Myös NLP-koulutus (Neuro-Linguistic Programming) on antanut eväitä joogaopettajan työhön. Työelämäkokemusta on karttunut niin luovana ammattilaisena kuin isojen yritysten leivistä, erilaisten ihmisten parista.

 

Jonna Nykänen

Olen löytänyt joogan pariin astangajoogan kautta 2000-luvun alkupuolella. Kehoni haasteet (vahva epätasapaino, skolioosi, jalkojen pituusero) ja polvitapaturma ovat antaneet oman haasteensa joogaharjoitteluuni. Polvileikkauksen myötä löysin täysin uuden tavan harjoitella ja suorituskeskeinen harjoittelu muokkautui aidommaksi kehon kuunteluksi. Pikkuhiljaa luovuin astangajoogan järjestelmästä ja löysin luovemman tavan harjoitteluun. Yinjooga muodostui erityisen läheiseksi harjoittelun tavaksi kuntouttaessani polveani ja siitä tulikin minulle hyvin tärkeä harjoitus.

Lähdin joogaohjaajakoulutukseen 2015 keväällä (RYT200, Modified Astanga Vinyasa Yoga) ja joulukuussa 2016 kävin toisen joogaohjaajakoulutukseni, tällä kertaa yinjoogan parissa (RYT100h, With Yin Yoga). Elokuussa 2017 kävin myös äänimaljarentoutuskoulutuksen (Pranamaa). Keväällä 2018 minusta tuli hengitysohjaaja (6 op, Turun kesäyliopisto).

Koen itselleni luontaiseksi tutkia ihmistä ja ihmisen toimintaa maailmassa. Jooga on antanut minulle tavan etsiytyä itsen äärelle ja löytää tilaa ja aikaa. Saan joogaharjoituksesta voimaa, rauhaa ja kärsivällisyyttä ja opin jatkuvasti olemaan lempeämpi itseäni kohtaan. Armollisuus ja hyväksyntä ovat ne asiat, jotka kaikista mieluiten haluaisin oppilailleni siirtää.

Tuntejani on kuvailtu rauhallisiksi, meditatiivisiksi, oivalluksia herättäviksi, ja minua ohjaajana luonnolliseksi, selkeäksi ja varmaotteiseksi. Olet mitä lämpimimmin tervetullut matolle sellaisena kuin olet, oli sitten takanasi nolla tai tuhat aurinkotervehdystä.

(Kuva: Antti Vierola)

Laura Yli-Arvela

Oma joogapolkuni alkoi astangajoogan parissa vuonna 2010. Lasten syntymän myötä myös oma keho muuttui ja lisäsin omaan harjoitukseeni enemmän perinteistä Hatha-joogaa sekä Yin-joogaa. Olen opiskellut Seasonal Yogaa eli vuodenaikajoogaa Espoossa Suvi Hakalan, Sue Wooddin ja Julie Hansonin opissa, ja valmistun Seasonal Yoga- opettajaksi elokuussa 2017 (RYT 200).

Seasonal Yogassa ihminen nähdään osana luontoa ja näin ollen huomioidaan vuodenaikojen mukana tapahtuvat muutokset ja niiden vaikutukset myös ihmiseen. Seasonal Yogassa harjoituksen tarkoitus on säilyttää ihmisen tasapainotila ympäristön energiavaihteluihin nähden ja luoda pohja sekä henkiselle että fyysiselle kasvulle. Seasonal Yoga -harjoituksen tavoitteena on edistää fyysisen terveyden lisäksi psyykkistä, emotionaalista ja henkistä terveyttä.

Seasonal Yogassa vuodenajat ovat kevät, kesä, myöhäiskesä, syksy ja talvi. Joogaharjoitus peilataan kuhunkin vuodenaikaan ja jokainen vuodenaika edustaa erilaista elementtiä, energiaa, tunnetta, aistia ja jokaiseen vuodenaikaan liittyy tietty sisäelinpari energialinjoineen. Joogaharjoituksen lisäksi Seasonal Yogassa hyödynnetään perinteistä kiinalaista terveystietoa ja filosofiaa, sekä tehdään muun muassa Qi Gong liikkeitä täydentämään joogaharjoitusta.

Ohjaan Joogakerttulissa Seasonal Vinyasa flowta, Seasonal Yin&Yang- tuntia sekä Seasonal Body Clock- tuntia. Lisäksi pidän Joogakerttulissa Seasonal Yogan työpajoja, joissa tutustutaan ja orientoidutaan alkavaan vuodenaikaan sekä sen vaikutukseen joogaharjoituksessa. Seasonal Yoga -tunnit sopivat kaikille. Voit olla joogan parissa ensikertalainen tai jo pidempään joogannut konkari.

Joogan ohjaamisen lisäksi teen tällä hetkellä asiantuntija- ja tutkimustyötä aikuisopiskelijoiden itsensä johtamisen, ajankäytön hallintaan sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyvien teemojen parissa. Lämpimästi tervetuloa tunneilleni juuri sellaisena kuin olet!

 

Larri Vermola

Zazen-harjoituksia ja yhden päivän zazen-retriittejä Joogakerttulissa järjestää Larri Vermola, joka itse harjoittaa zazenia Gudo Nishijiman perimyslinjassa zenopettaja Peter Roccan ohjauksessa.